lauantai 2. heinäkuuta 2016

Nyhavn

Hard Rock Cafe Copenhagen

Tivoli

Mansikka- jäämilkshake - yummy!

View over Copenhagen from Rundetårn

Smörrebröd hos Cafe Orstrup

Minun makuun juuri sopivan vinksin vonksin <3

Nyhavn, siitä ei vaan saa tarpeeksi!

Taloja kaikissa karkkiväreissä

Kööpenhamina yläilmoista (Rundetårn)

Nyhavn <3

Nyhavn

Kastellet

Kuvia Christianian porteilta

Amagertorvet

Pieni Merenneito ja muita kauniita yksityiskohtia kaupungista.

Ja vielä vähän lisää :)

Olin minäkin siellä 8-)

Öresundin silta yläilmoista <3

YLEISFIILIS
Köpis yllätti. En oikein osannut odottaa mitä tulevan pitää - mitään muuta kuin että siellä on kallista. Ja sehän piti paikkaansa. Siellä oli kallista ja päätä sekoitti tietysti vielä enemmän kun piti aina miettiä päässä mitä jokin oli euroissa :D Mutta pienellä suunnittelulla saa kaupungista paljon irti pienemmälläkin summalla.

Kaupunki oli tutulla tavalla kaunis - Skandinaavinen. Minusta se oli vähän niin kuin Helsinki ja Tukholma mutta ripauksella enemmän metropolia ja Keski-Eurooppalaisuutta. Todella kaunis ja mielenkiintoinen. Kööpenhamina on mukavan kokoinen ihan vaan tallustaessa ympäriinsä (ekana päivänä käveltiin yli 14km, muina päivinä vain 8km pyöristä johtuen :D ) mutta ihan selkeästi koko viikonlopun paras juttu oli vuokrata pyörät ja ihastella kaupunkia pyörän selästä! Se oli aivan mahtavaa. Me vuokrattiin meidän pyörät hotellistamme, koska koettiin sen olevan helpoin ratkaisu ja hotellilla oli tarjota hienot ja mukavat pyörät. Mutta pyöriä vuokrataan pitkin kaupunkia ja varmasti paljon edullisemmin kuin hotellilta.

MAJOITUS
Me majoituttiin kahdeksi yöksi viiden tähden Radisson Blu Royal hotelliin Kööpenhaminassa. Hotelli oli vanha, mutta todella siisti ja hienostuneesti sisustettu joka puolelta Tanskalaista designina unohtamatta. Meillä oli oikein hieno ja tilava standard-tason huone. Aamiainen oli taivaallinen ja äärimmäisen hienosti laitettu esille. Henkilökunta oli myös äärimmäisen mukava, varsinkin vanhempi herra aulassa, joka vastasi hotellin palveluista.

TEKEMISTÄ JA RUOKAILU
Me saavuttiin Kööpenhaminaan lauantaina aamupäivällä ja hotelliin kirjautumisen jälkeen lähdettiin tutustumaan kaupunkiin. Käveltiin Ströget - kävelykatu päästä päähän ihan Nyhavniin saakka. Siellä ihasteltiin paikkoja (otettiin tyyliin tuhat kuvaa :D)  ja lähdettiin tallustelemaan takaisin hotellille.

Suihkun ja pienien torkkujen jälkeen lähdettiin takaisin kaupungille tarkoin päämäärin: googlettelun seurauksena löytynyt hyvät arvostelut saanut paikallinen pieni panimo ja olutpaikka (BrewPub) suht lähellä, "illallinen" tanskalaisella nakkikioskilla, eli pølsevognilla (kiitos ystävälle, joka osasi neuvoa että menkää syömään niitä hotdogeja punaisilla nakeilla - ja nehän oli OIKEASTI ihan punaisia :D ) ja illan päätepysäkki oli mennä Hard Rock Cafe Copenhageniin drinksuille ja hakemaan miehelle perinteinen T-paita.

Toisen päivän olimme suunnitellut viettävämme sen Tivolissa (sisäänpääsymaksu 110DKK + laiteliput kahdelle vuoristorataan). Sinne menimmekin heti sen avauduttua klo. 11 ja kiertelimme aluetta kävellen. Tivoli on aivan mahtava tässä keskikesän vihreydessä ja runsaudessa! Se on niin tunnelmallinen että sitä melkein luulee menneensä ajassa taaksepäin vuoteen 1950 :) ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka (alueelle pääsymaksusta huolimatta) vaikkei mihinkään laitteisiin menisikään. Me kuitenkin päätettiin ostaa yhdet laiteliput ja mennä Tivolin yhteen vanhimmista laitteista, eli vuoristorataan, joka on myös yksi maailman vanhimmista vielä toiminnassa olevista vuoristoradoista.
Tivolin jälkeen jäi päivää kuitenkin jäljelle ja päätettiin vuokrata pyörät ja lähteä katsomaan meitä eniten kiinnostavia nähtävyyksiä. Ensin suuntasimme Rundetårniin (pääsymaksu 25DKK/hlö), jonka huipulla n. 36m on observatorio ja näköalatasanne. Torniin kiivettiin ensin kierrekäytävää pitkin ja lopuksi muutama kierrerappunen. Huh, jalat olivat maitohapoilla mutta se oli sen arvoista.
Rundetårnin jälkeen lähdettiin suunnistamaan Pienelle Merenneidolle, jonne pyöräiltiin n.15min. Sain kuin sainkin otettua muutaman kuvan ja sitten alkoi kaatosade. Vältyttiin kastumasta ihan täysin alueella sijaitsevien puiden johdosta ja sateen loputtua lähdettiin suunnistamaan suunniteltuun smörrebröd paikkaan, jonka sitten todettiin olevan sunnuntaisin kiinni (huom! Aika moni paikka Tanskassa sunnuntaisin kiinni!). Sitten yllättikin seuraava ukkos-kaatosade-raekuuro ja päästiin juuri ja juuri suojaan. Sateen hellitettyä lähdettiin polkemaan hotellia kohden, jonka aikana tietenkin jouduttiin kaatosateeseen. Märkinä, kylmissämme ja nälkäisinä käytiinkin sitten kioskin kautta haukkaamassa hodarit ja siitä suoraan hotellille suihkuun ja lämmittelemään. Tämän pienen "takaiskun" jälkeen päätettiin lähteä kokeilemaan onneamme (sää oli jo onneksi laantunut) ja lähdettiin polkemaan googlaamamme ravintolaan, Halifax (Larsbjørnsstræde) - nimiseen burgeriravintolaan , josta kuulemma saa Kööpenhaminan parhaimmat burgerit. Eikä siinä varmasti valehdella! Minun tex-mex vaikutteinen guacamoleburgeri oli varmasti yksi parhaimmista mitä olen ikinä syönyt ja mikä parasta ravintola toimii kuten Subwayt Suomessa, eli saat valita itse leivän ja lisukkeet haluamasi mukaan. Burgereiden jälkeen suuntasimme pyörämme kohti merta ja rantaa ja yhdeltä rantakadulta löysimme sattumalta Home made Icecream- baariin, josta haimme jälkkäriksi tietenkin jätskit, jotka nautittiin meren rannalla seuraten vastarannalta näkyvältä screeniltä Islanti-Ranska jalkapallo-ottelua.

Kolmannen päivän, eli kotiinlähtö päivän, ohjelma meille oli vielä aamulla hieman auki, mutta päätimme hotellista kirjautumisen jälkeen vuokrata vielä pyörät. Koska oli lämmin ja aurinkoinen päivä (luimme että tämä oli hyvä aika ), ajattelimme että pitäähän meidän myös kokea Kööpenhaminan toinen puoli, eli vapaakaupungiksi julistautunut Christiania. Pyöräilimme hotellilta sinne vartissa Christianshavnin kautta rantateitä pitkin ja kävelimme vapaakaupunki-alueen läpi muiden turistien tavoin ihastellen värikkäitä graffiteja, mielenkiintoista arkkitehtuuria ja tietysti hieman ihmetellen koko touhua. Tykkäsin alueella jossain kohdin oikeasti kauniisti boheemista taloista ja puutarhoista, joista oli pidetty huolta. Mutta muuten en oikein pitänyt paikasta. Ehkä mielipiteeni ovat hieman puolueellisia koska olen huumeita vastaan kaikissa muodoissa mutta en tuomitse muiden elämää ja valintoja - kaikki tekevät omat valintansa eivätkä omat mielipiteeni ole oikeita! Mutta omista mielipiteistäni huolimatta minun yleisvaikutelmaa laski siellä se että siellä oli aika likaista, tunnelma oli paikoittain aika kireä ja petyin hieman että koin paikassa enemmän rikollisjengiläisyyytä kuin rentoa hippiyhteisöllisyyttä. Luulen vain itse että alkuperäinen 70-luvulla kaupunginosan vallannut hippiyhteisön ideologia, kulttuuri ja rento elämäntyyli ovat kaukana tästäpäivästä. Luulen että silloin kaupungista huokui oikeasti rakkaus ja yhteisöllisyys (kannabiksesta huolimatta) - ja se olisi ollut minusta mielenkiintoista nähdä. Sellaista minä jotenkin odotin kokevani, mutta se jäi puuttumaan. Voin toki olla väärässä ja nämä ovat vain omia mielipiteitä. Paikka on kuitenkin kokemisen arvoinen ja me koettiin ainakin parhaimmaksi ajaksi mennä sinne näin kesällä keskellä päivää muiden turistien kanssa.

Nopean Christiania- kierroksen jälkeen suuntasimmekin sitten syömään Nyhavnin lähellä sijaitsevaan suosittuun smörrebröd-ravintolaan nimeltään Cafe Örstrup ja tilattiin tietenkin pakolliset smörrebrödit. Ne olivat hyvä valinta päivän lounaaksi ja ne olivat todella maistuvia! Tämän jälkeen suunnattin pyöriemme kanssa Nyhavnin kautta Strögetiä pitkin ihastellen maisemia, ottaen viimeisiä kuvia ja nauttien aurinkoisesta päivästä mansikka-jäämilkshakea juoden. Tämän jälkeen suuntasimmekin hotellin kautta junaan ja metroon ja sieltä lentokentälle.

MATKAVINKIT
- tanskassa on kallista, joten suunnitelmallisuus kannattaa
me muun muassa kuljettiin lentokentältä hotellille julkisilla (metro+paikallisjuna, 3-zone ticket n. 5€/nenä / matka), suunniteltiin kaikki nähtävyydet missä käydä etukäteen ja otettiin selvää pääsymaksuista (ainoat pääsymaksut maksettiin Rundetårniin ja Tivoliin). Vuokrattiin pyörät ja suunniteltiin ruokailut tarkoin. Googleteltiin mm. hinta-laatusuhteeltaan parhaat kahvilat ja ravintolat (ei ruokailtu ns. turistialueilla). Rahaa kului mutta siinä säästi varmastsi pitkän pennin.

- vuokraa pyörät
Köpiksessa kannattaa pyöräillä! Niin tekevät kaikki paikallisetkin ja pyörätiet kaupungissa ovat loistavat. Pyörän selästä pidemmätkin etäisyydet eivät tunnu missään.

- tivoli
ei Köpikseen varmaan kannata mennä ilman että käy Tivolissa. Me maksettiin vain sisäänpääsy maksu sekä yhdesyä laitelipusta mutta Tivolissa saa ajan kulumaan ilman laitteissa käymistäkin!

- tanskalaiset hot dogit
me venytimme penniä ja lounastimme yleensä pölsevogneilla, mistä kannattaa tilata tanskalaiset hot dogit punaisilla nakeilla. Ne sopivat loistavasti lounaaksi ja olivat suhteellisen halpoja. Pitivät nälän poissa iltaan asti kunnes pääsimme ravintolaan.

- asiakaspalvelu
Huono asiakaspalvelu oli todella yleistä Kööpenhaminassa, mikä hieman yllätti. Siihen kyllä tottui mutta välillä kyllä jäi paha mieli kun selkeästi asiakaspalvelija ei halunnut palvella jos puhuit englantia tai edes ruotsia, korottivat vain ääntä tanskaksi. No mutta siis vinkkinä että siellä siihen saattaa törmätä :)