lauantai 23. heinäkuuta 2016

GOTLANNIN RISTEILY

Pari vuotta sitten vietettiin aivan mahtava miniloma Visbyssä, Gotlannissa. Matka oli syntymäpäivälahjani mieheltäni. Kyseessä oli kahden yön risteily Helsingistä Visbyhyn Tallink Siljan Europa laivalla.

Risteilyt eivät ole koskaan kovin paljo kiinnostaneet minua (minusta laivassa on äärettömän tylsää ja en harrasta änkyräkännejä, jota laivalla pitäisi varmaan harrastaa että siitä tulisi kivaa = eli minusta siellä ei ole mitään tekemistä ) ja yleensä Tallinnaankin olen halunnut vaan mennä nopeasti yli ja yöpyä laivan sijaan Tallinnassa. Tällä kertaa kun kohteena kuitenkin Visby niin saatoin jopa lähteä risteilylle.

Högklint,n. 50m meren pinnan yläpuolella
Näkymät St. Larsin raunioilta
Kaupungin muuri
Kesäpäivän viettoa Visbyssä
St. Drottenin rauniot
Vanha viikinkihauta Toftassa
Högklint
Gnisvärdin kalastajakylä
Saaren ainutlaatinen kalkkinen maaperä. Tiesitkö että Gotlannin saari on alunperin Välimereltä, mutta mantereiden liikkumen myötä päätynyt tänne pohjoiseen. Siksi maaperä on samalaista Gotlannissa, kuin monissa Välimeren maissa.
Stenkumlan keskiaikainen kirkko
Stenkumlan kirkon piha
Fossiilimetsästystä Gnisvärdin kalastajakylän rannalla
Viikinkini ja minä Almedalenissa
YLEISFIILIS
Olen hyvin iloinen tästä meidän matkasta ja onnellinen että ehdittiin nähdä niin paljon vain yhdessä päivässä. En voi muuta kuin suositella jos muitakin kiinnostaa tällainen nopea irtiotto arjesta - yhdessäkin päivässä ehtii paljon kun hyvin suunnittelee! Tämä vaihtoehto sopi myös budjettimatkaajalle. Gotlanti on kyllä niin kaunis ja mielenkiintoinen että palaisin sinne takaisin koska vaan. Haluaisin nimittäin ehdottomasti seuraavalla kerralla tutustua saaren pojoisosassa sijaitsevaan Fårön-saareen ja Siniseen laguuniin.

RISTEILY JA RUOKAILU
Tällaisiin Visbyn risteilyihin tutustuin ensimmäistä kertaa keväällä kun sähköpostiin taisi tupsahtaa jonkin matkatoimiston mainos. Hinnaksi ilmoitettiin silloin muistaakseni jotain 190euroa, joka silloin tuntui jo aika edulliselta. Lähdöt olivat joka kesäsunnuntai ja paluu tiistaina. Hieman ennen syntymäpäivääni heinäkuun alussa eksyin Matkapoikien sivuille ja yllätyksekseni muutama heinäkuun lähtöjen hinnoiksi oli ilmoitettu 130€/nenä, joka tuntui heti todella edulliselta. Risteilyhintaan kuului matkan lisäksi myös buffet päivällinen meno sekä paluu matkalle ja lisäksi aamiaisbuffet. Tämähän tarkoitti ettei matkalla tarvitse käyttää rahaa juuri ollenkaan ruokaan. Ja sehän kuulosti budjettimatkaajalle oikein hyvältä.

Lähdettiin siis reissuun sunnuntai-iltana ja ilta vietettiin laivalla viettäen aikaa kannella ja nauttien buffetin antimista. Seuraavan aamuna laiva oli Visbyssa noin klo. 10.00. Mietin pitkään matkasuunnitelmaa ja otin selvää kaikenlaisista nähtävyyksistä. Eniten minua kiinnosti Gotlannissa Fårön raukit, Högklint jyrkänne, Visbyn historiallinen kaupunginosa unohtamatta paikan Viikinki-historiaa. Mehän ollaan mieheni kanssa ihan koukussa Vikings-sarjaan.

TEKEMISTÄ

Koska meillä oli ainostaan yksi päivä (klo.10.00-20.30) aikaa tutustua Visbyhyn ja Gotlantiin niin tulin siihen tulokseen että parhaiten saamme käsityksen paikasta varaamalla muutaman tunnin ohjatun retken, joka vie kaupungin ulkopuolelle sijaitseviin eniten kiinnostaviin kohteisiin ja että loppu päivä voidaan tutustua omatoimisesti Visbyn kaupunkiin. Tämä osoittautui loistavaksi ratkaisuksi ja tuntuu että teimme, koimme ja näimme päivän aikana todella kattavasti. Fårön raukit oli pakko jättää väliin ajanpuutteen takia mutta Matkapoikien kautta varaamaamme neljän tunnin pituisella Kaunis Gotlanti - retkellä pääsimme tutustumaan Almedaleniin, Stenkumlan keskiaikaiseen kirkkoon, Nygårdin-lammastilaan, Högklint-jyrkänteelle, Viikinkihautaan Toftassa sekä lopuksi Gnisvärdin kalastajakylään ja sen fossiilikiviseen uimarantaan, josta sai kerätä löytämiään fossiilikiviä. Retkestä maksoimme yhteensä 84€, joka oli mielestäni kallis mutta hintansa väärti. Emme olisi omatoimisesti pystyneet tutustumaan paikkaan yhtä monipuolisesti tuossa ajassa.

Retken jälkeen aloitettiin Visbyn valloittaminen omatoimisesti jalan. Bussi jätti meidät kaupungin kehämuurin Österport-nimiselle portille, josta lähdimme kävelemään kohti Innerstad (muurin sisäpuolella olevaa vanhaakaupunkia). Loppupäivä otettiin rennosti ja ihailtiin Visbyn kapeita runsaskasvillisia katuja. Pysähdyttiin juomaan yhdet torin laidalla olevaan kahvilaan ja nautittiin vaan olostamme. Juomien jälkeen tutustuttiin torikojuihin mistä olisin niin halunnut ostaa lampaantaljoja ja kauniita koruja! Piheydessäni en sitten raaskinut ostaa mitään ja jatkettiin kiertelyä. Eksyttiin muun muassa St. Drottens ja St. Larsin raunioille, joista jälkimmäisessä oli todella jännittävät rappuset, joita pitkin pystyi kiipeämään korkealle tasanteelle ja kiertää lähes koko raunio. Kaiken kiertelyn ja myöhäisen lounaan jälkeen palattiin onnellisena takaisin satamaan ja laivalle.

MATKAVINKIT

- risteily on hyvä vaihtoehto minilomaan
joskus on aikaisemmin tullut katsottua lento+hotelli matkoja Gotlantiin mutta suunnitelmat ovat kariutuneet jo oikeastaan ennenkuin ovat alkaneet. Koska hinnat. Tällainen risteily onkin oikein hyvä tapa päästä tutustumaan edes pintaraapaisuna Gotlantiin ja kukkarokin kiittää.

- osallistu järjestetyille retkille tai vuokraa auto

jos haluaa saada kaiken irti minilomasta Gotlannista suosittelen lähtemään Visbyn ulkopuolelle joko järjestetylle retkelle (kuten me teimme) tai vuokrata auto.

- nähtävyydet Visbyn ulkopuolella

omat suosikkinähtävyydet Gotlannissa oli ehdottomasti Högklint, Viikinkihauta Toftassa ja Stenkumlan keskiaikainen kirkko sekä Gnisvärdin kalastajakylä. Seuraavalla matkalla aion ehdottomasti matkata Gotlannin pohjoisosassa sijaitsevalle Fårön saarelle katsomaan raukkeja ja pulahtaa Siniseen Laguuniin. Gotlannista löytyy myös Peppi Pitkätossun maailma, jonne kannattaa lapsiperheiden suunnata,