lauantai 3. marraskuuta 2018

VIIKONLOPPUREISSU IRLANTIIN JA POHJOIS-IRLANTIIN

Terkkuja syksyisestä Irlannista!
Marraskuun ensimmäinen viikonloppu vietettiin tällä kertaa ihan terveinä - Krakovassa kun oltiin molemmat todella flunssassa, joka hieman hidasti tahtia.

Irlanti on ollut matkahaaveissani jo pitkään ja olenkin kärkkynyt matkatarjouksia sinne jo muutaman vuoden ennen kuin tärppäsi! :) Matkamme pääkohde oli tietenkin Irlannin pääkaupunki Dublin mutta kävimme myös pyörähtämässä Glendaloughissa sekä Pohjois-Irlannissa Belfastissa, riippusillalla sekä tietenkin Giant's Causeway.

YLEISFIILIS
Irlanti oli ihana! Maisemat olivat upeat ja ihmiset super mukavia. Dublin oli todella helppo ottaa haltuun kävellen ja kaupunki tuntui jotenkin kotoisalta. Marraskuu oli oikein hyvä matkustuskuukausi Irlantiin. Kahtena päivänä kolmesta säästyttiin sateelta täysin. Mutta sateelta voi suojautua pukeutumalla oikein, sateenvarjolla ja ymmärtääkseni Irlannissa sataa vuoden ympäri suhteellisen paljon niin siltä ei voi ikinä ihan kokonaan välttyä. Jos tykkää ruskasta kuten minä niin näin marraskuussa Glendaloughin kansallispuisto oli älyttömän kaunis.

Summa sumarum vaikka ehdittiinkin näkeä paljon vain pitkässä viikonlopussa haluaisin ehdottomasti vielä joskus palata Irlantiin. Haluaisin palata vielä Glendaloughiin, tutustua Connemaraan sekä länsirannikkoon.

LENNOT JA MAJOITUS
Lensimme Dubliniin Finnairin siivin aikaisin lauantai aamuna ja paluu lentomme oli maanantai iltana. Tällä järjestelyllä saatiin lähes kolme kokonaista päivää kohteessa. Majoituimme Liffey-joen pohjoispuolelle Talbot Streetillä olevaan kolmen tähden Dublin Central Inn - hotelliin. Hotellin sijainti oli aivan mahtava koska se sijaitsi lähellä kaikkea ja sinne oli helppo suunnistaa kun se sijatsi lähettä Spire-monumenttia. Läheiseltä O'Connell Streetillä pysähtyi myös kaikki bussit mikä tietysti helpotti kulkemista älyttömästi.

Olen jo pitkään seurannut matkojen hintoja Dubliniin ja olen ollut huomaavina että hinnat ovat nousseet koko ajan - varmasti suosion kautta. Viikonlopun hinnaksi on helposti tullut 300-400€ per henkilö mikä on minusta aivan liikaa, joten kun taannoin satuin törmäämään tähän marraskuiseen viikonloppureissuun 240€/nenä - oli siihen tartuttava!

TEKEMISTÄ JA NÄHTÄVÄÄ

Dublin

Molly Malone monument

Legendaarinen pubi The Temple Bar

Trinity College vanha kirjasto

En ole siiderien suurin ystävä mutta tämä Orchard Thieves siideristä tuli ihan meidän molempien uusi suosikki! Sen maku oli kivan pehmeä. Ei kovin kuiva muttei myöskään makea.

Dublinissa kuuluu tietenkin tutustua pubeihin ja siellä kuuluu viettää aikaa. Kuuluisin pubi Dublinissa taitaa olla Temple Bar- alueella sijaitseva The Temple Bar-pubi, missä myös itse käytiin hörppimässä Guinessit sekä tietenkin irish coffeet. Mutta pubeja löytyy ympäri kaupunkia ihan joka paikasta ja niihin kannattaa ennakkoluulottomasti vain marssia sisään. Pubikulttuuriin kuuluu myös juomisen lisäksi tietysti syöminen ja pubeissa kannattaakin maistella paikallisia herkkuja, kuten fish and chipseja ja lamb stew.

Dubliniin on helppo tutustua jalkasin ja kaikki on kävelymatkojen päässä. Me käytiin katsomassa Dublinin linnaa sekä Christ Churhin kirkkoa, kierrettiin Temple Bar-aluetta ja käytiin myös Trinity Collegessa tutustumassa Books of Kellsiin ja vanhaan kirjastoon - mikä oli kyllä mykistävän hieno!

Glendalough

Me päätettiin käyttää aikamme hyvin ja lähdettiin myös lyhyen lomamme aikana myös Dublinin ulkopuolelle. Ensimmäiseksi suunnattiin Dublinin eteläpuolelle Glendaloughin kansallispuistoon ihastelemaan aivan valtavan upeita vuoristomaisemia, jotka näin marraskuun alussa loistivat ihanasti ruskan sävyissä.

Pohjois-Irlanti
Belfast

Belfastin muuri. Vaikka Pohjois-Irlannissa on vallinnut rauha jo 20v. , ihmiset elävät sovussa keskenään ja IRA lopetti toimintansa jo 2007, muuri on edelleen paikallaan ja muurin ovet suljetaan edelleen yöksi - ihan vaan varmuuden vuoksi.

Giant's Causeway on valittu Unescon maailmanperintö kohteeksi vuonna 1986

Carrick-a-Rede Rope Bridge riippusilta kohoaa 30m merenpinnan yläpuolelle ja riippusillan ylitys sai polvet spagetiksi ja adrenaliinin virtaamaan.

Seuraavana päivänä lähdettiin päiväretkelle Pohjois-Irlantiin koska se tuntui Brexitin takia nyt sellaiselta että se pitää nyt tehdä koska se vielä on toistaiseksi helposti toteutettavissa. Päiväretken aikana tutustuttiin Belfastiin ja sen historiaan black-cab kierroksella, ylitettiin Carrick-a-Rede Rope Bridge riippusilta onnistuneesti sekä ihasteltiin tietenkin Unescon maailmanperintökohteeksi valittua Giant's Causwayta!

MATKAVINKIT

- Lentokentältä  keskustan ja  takaisin
Lentokentältä pääsee monella tapaa keskustaan ja me käytettiin Aircoach bussia (700), joka maksoi 7€. Sillä päästiin suoraan keskustaan ilman pysähdyksiä lähes suoraan meidän hotellille O'Connell streetille.

- Käykää pubeissa
Pubit eli public houset ovat osa irlantilaista kulttuuria, joten käy rohkeasti sisään erilaisiin pubeihin, maistele paikallisia juomia ja ruokia.

- Trinity College Old Library
Liput sinne maksi 13€/nenä mutta kirjasto oli UPEA ja jos ei ikinä ole ollut missään vastaavassa kannattaa tuonne mennä ehdottomasti! Jopa mies joka ei juurikaan lue ja pidä kirjosita oli vaikuttunut kirjastosta. Tuli ihan mieleen että olisi ollut Disneyn Kaunotar ja Hirviö leffassa. Vissiinkin Harry Potter leffoja on kuvattu siellä mutta koska itse en ole juurikaan Harry Pottereita katsonut niin en osannut paikkaa siihen liittää.

- Lähtekää Dublinin ulkopuolelle
Dublin on ihana mutta Irlanti on itsessään myös äärettömän kaunis ja kauniita maisemia löytyy läheltäkin, muun muassa Glendaloughin kansallispuisto oli upea.