lauantai 26. maaliskuuta 2016

VIISUMIVAPAA PIETARINRISTEILY PÄÄSIÄISENÄ

Me ei vietetty ihan koko pääsiäistä kotona, vaan hyödynnettiin pitkä viikonloppu lähtemällä ihastelemaan itänaapurin ihmettä, eli Pietaria tietenkin! Lähdettiin siis hieman sellaisella extempore meiningillä St. Peterlinen viisumivapaalle Päivä Pietarissa - risteilylle.

Ms Princess Anastasia lähti Länsisatamasta kohti Pietaria
Pietarin risteily
Aamu valkeni kauniissa auringonpaisteessa Pietarin satamassa.
Eremitaasi oli vaikuttava, kaunis ja valtava.
Nevsky Prospektin kulmilta
Pietarin risteily
Iisakin kirkon torniin pääsi 150RUB/hlö sisäänpääsymaksulla ja kapuamalla yhteensä 200 rappusta niin kirkon sisällä kuin ulkona. Ilma oli hyytävän kylmä mutta kauniit maisemat avautuivat näköalatasantelta yli Neva joen.
Olispa tässä ollut meidän kyyti! <3
Streets of St.Petersburg
Piparkakkutalo? Ei kun kaunis ja koristeellinen Verikirkko
Iisakin kirkko ja Nikolai I muistopatsas.
Pyhän Nikolaoksen merikatedraali
Monumentaalinen palatsi aukio!
Iisakin kirkkoa rakennettiin 40 vuotta. Ei ehkä ihme sillä graniitti pilarit tuotu paikalle Suomesta ja yksi pilari painaa 100 tonnia. Ottaen kuitenkin huomioon että silloin elettiin 1800-lukua...
Pietarin sää oli kaikkea maan ja taivaan väliltä auringon ja lumisateen väliltä!
Streets of St. Petersburg
We were here 16.04.2017!
Kontrastien kaupunki; yhtenä hetkenä paistaa toisena sataa lunta!
Streets of St. Petersburg
Venttipentit kintut päivän päätteeksi
Maatuska tietenkin matkamuistona! :D

YLEISFIILIS
Pietari oli meille molemmille aivan uusi tuttavuus ja sinne lähdettiinkin aika avoimin mielin mutta kaikki netistä luetut kauhutarinat takaraivossa. Jos olisimme hilluneet syrjäkaduilla umpikännissä lompakot ja passit takataskussa niin joo ehkä joku olisi saattanut kiinnittää huomiota ja olisi käynyt köpelösti - mutta niin olisi käynyt missä tahansa muissakin isoissa kaupungissa. Olen pelännyt enemmän esimerkiksi Prahan illassa joten Pietariin ei todellakaan pidä jättää tutustumatta sen takia että pelkäisi!

Lähdimme Pietariin siis lauantai-illalla Länsisatamasta lähtevällä Ms Princess Anastasialla. Laiva oli aika pieni mutta mielestäni yllättävän siisti ikäisekseen. Meidän B-luokan hytitkin sijaitsivat mukavasti kannella 6 eikä autokannen alapuolella kuten ehkä muissa laivoissa olisi ollut tämän hintaluokan hytit. Laivalla oli leppoisa meno ja öykkäröivät känniääliöt loistivat poissaolollaan. Allekirjoitan myös täysin erään lukemani kirjoituksen aiheesta että laivalla pystyi todellakin käydä aikamatkalla seurata keskiluokkaisten venäläisperheiden iloa kuin 80-luvun suomalaisperheitä ruotsinlaivalla konsanaan. Ja se ilo ja innostus tarttui :)

Pietariin saavuttiin mukavasti sunnuntai-aamuna sopivasti aamupalan jälkeen. Kaikki passintarkastukset ja viranomaismuodollisuudet menivät todella sutjakasti ja pian laivasta ulos astumisen jälkeen päästiin nauttimaan kauniina valkenevaa aamua Pietarissa.

Pietari kaupunkina oli aika vaikuttava vaikka vain pienen osan siitä ehdittiikin vain nähdä. Toinen toistaan kauniimmat palatsit ja sipulikupoliset katedraalit lukuisten kanavien vieressä saivat minut huokailemaan ihastuksesta. En ihmettele ollenkaan että Pietaria kutsutaan Pohjolan Venetsiaksi.

Paluu takaisin satamaan oli naurettavan helppo. Viisumivapaan laivamatkan ehtoihin kuuluu kätevä shuttlebussikuljetus satamasta keskustaan ja takaisin. Me lähdimme satamasta aamulla suoraan retkelle, joten silloin emme shuttlebussia tarvinneet mutta takaisin satamaan mentäessä se tuli tarpeeseen. Shuttlebussien pysäkki sijaitsi kätevästi aivan Iisakin kirkon pääoven edessä ja vain näyttämällä turistilta ja lähestyessa busseja, kuskit ohjasivat oikeaan bussiin ja bussin täyttyessä lähdettiin ajamaan kohti satamaa. Satamassa muodollisuudet menivät taas jouhevasti ja nopeasti oltiin taas takaisin laivassa.

TEKEMISTÄ

Pietarin ehkä tunnetuimmat ja tärkeimmät nähtäävyydet sijaitsevat lähellä toisiaan ja kaupungin ottaa haltuun ihan hyvin myös kävellen mutta me mietimme taas etukäteen vaihtoehtoja miten saisimme kaikista eniten irti kaupungista näin lyhyessä ajassa ja päädyimme loppujen lopuksi ostamaan suoraan laivalta St.Peter linen - järjestämän kaupunkikierroksen. Kierroksella tutustuimme tärkeimpiin nähtävyyksiin, muun muassa Iisakin kirkkoon, Eremitaasiin, Pietari Paavalin linnoitukseen, Verikirkkoon ja ajelimme Pietarin pääkatua Nevsky Prospektia pitkin ja tietysti niin paljon muuta. Retki kesti noin kolme tuntia ja opas kertoi koko matkan Pietarin historiasta ja kaikista nähtävyyksistä. Osaan nähtävyyksistä bussi pysähtyi valokuvaustauolle.

Tuntuu että ihmisillä on nykyään paljon ennakkoluuloja ja pitävät ehkä turhan mummoturistimaisena järjestettyjä retkiä mutta itse olen tullut siihe tulokseen että kyllä ne mummot osaavat myös tehdä hyviä valintoja matkustellessa - koska onhan tuollainen kaupunkikierros oppaalla ihanan helppo tapa aloittaa kaupunkiin tutustuminen varsinkin silloin kun aikaa on vähän käytettävissä! Siinä pääsee ihan eri tavalla vautiin ja retken jälkeen on niin helppo jatkaa kaupunkiin tutustumista omatoimisesti.

Me jatkoimme retken jälkeen omatoimisesti tutustumista Nevsky Prospektiin ja sieltä kävelimme vielä tarkastamaan tarkemmin Palatsiaukioon ja Eremitaasiin. Lopuksi kävelime Iisakin kirkolle ja kapusimme ylös kirkontorniin katsomaan maisemia ennen satamaan paluuta.

Järjestetty kaupunkikierros mahdollisti sen että pystyimme ottamaan aika rennosti koko päivän ja kun kierros oli ohi pystyimme rennosti kuljeskella kaduilla, ihailla kaupunkia ja tutustua niihin paikkoihin missä ei kierroksen aikana käyty.

RUOKAILU

Tällä matkalla suoritimme lähes kaiken ruokailun laivalla. Otimme matkalle aamiaisbuffetit sekä yhden buffetillallisen. Aamiasbuffet ei meitä sykähdyttänyt ja eikä ollut kovin häävi. Aamiaiselta löytyi kyllä perusvalikoima, mutta aika suppea. Illallisbuffet taas oli yllättävän hyvä vaikkei valikoima tässäkään ollut kovin suuri. Tarjottavat ruuat olivat erilaisia mihin yleensä laivoilla törmännyt.

Laivoilla ruokailun lisäksi kävimme yhdessä Tripadvisorissa hyvät arvostelut saanneessa Bushe-kahvilassa, jossa meille tarjoiltiin oikein maittavat latet ja kalkkunaleivät. Palvelukin oli oikein erinomaista.

VINKKEJÄ

- vaihtoehto niille jotka ovat jo nähdeet Tallinnan ja Tukholman:
Pietarin viisumivapaa risteyily on hyvää vaihtelua ainiaiselle Tallinnalle tai Tukholmalle, kannattaa ehdottomasti harkita. Pietari tuntui todella eksoottiselle.

- älä pelkää, kohteessa pärjää hyvin englannilla

Saamamme asiakaspalvelu oli koko matkan ajan oikein hyvää ja englannilla pärjäsi oikein hyvin missä tahansa. Olen tosin joskus lukenut venäjän alkeita ja osaan auttavasti lukea kyrillisiä kirjaimia mikä tietysti auttoi hieman kahvilassa ja lukemaan kylttejä. Hyvästä palvelusta yleensä kiitin venäjäksi, mikä miellytti monta asiakaspalvelijaa!

- hyvä pukeutuminen:

Sää Pietarissa oli arvaamatonta, joten kerrospukeutuminen ja hyvät jalkineet pelastavat päivän! Vaikka kevät jo onkin niin talvitakki oli vielä tässä vaiheessa ehdoton valinta. Jalkaan tietysti kengät joilla jaksaa kipitellä koko päivän.

- ota rahaa automaatista:

Oltiin luettu että raha-automaatteja löytyy pitkin kaupunkia ja turvallisimmat löytyvät pankkien sisätiloista tai kauppakeskuksista. Me googlailtiin lähin pankki ja sisältä löytyi huone jossa monta automaattia. Automaatista otto oli suotuisaa ja veloitus oli ihan olematon. Huom! Meidän automaatit olivat venäjäksi mutta kun laitoit kortin sisään sait valita kielen ja sieltä löytyi jopa vaihtoehtona suomi.

- osallistu retkelle:

Siinä säästää varsinkin aikaa. Näkee paljon yhdellä kerralla ja opas osaa yleensä kertoa myös mielenkiintoisia tarinoita ja historiasta, joka olisi vaatinut muuten syvempää tutkimista itseltä.