lauantai 23. syyskuuta 2017

HUIKEAT FÄRSAARET

Ennen kuin aloitetaan tässä pieni varoituksen sana kuvia on varmaan miljoona koska paikka oli vain niin huikea! Valehtelematta tämä on yksi parhaista reissuista ja ehkä kaunein paikka missä olemme olleet!

Meidän reissu kesti siis perjantaista maanantaihin. Saavuimme Vágarin lentoasemalle päivällä, vuokrasimme auton ja majoituimme Färsaarten pääkaupunkiin Torshavniin. Perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina pääasiassa kiertelimme saaria omatoimisesti autolla ja iltaisin kierreltiin Torshavnin kaupunkia. Maanantaina lento lähti takaisin Kööpenhaminan kautta kotiin puolilta päivin, joten hotelliaamupalan jälkeen lähdettiin pikku hiljaa hivuttautumaan kohti lentokenttää.

GÁSADALUR
Gasadalur
Kuva Gásadalurin kylänraitilta
Yksi Färsaarten ehkä kuvatuimmista paikoista.

GÁSADALUR on kaunis kylä Vágar-saaren länsirannikolla, lähellä lentokenttää. Otimme siis perjantaina saapuessamme ensimmäiseksi etapiksi käydä heti katsastamassa Gásadalurin kylä, joka sijaitsee noin 150m meren yläpuolella ja sitä ympäröivät Vágar saaren korkeimmat vuoret mm. Árnafjall ja Eysturtindur, jotka molemmat kipuavat yli 700m korkeuteen. Kylän eteläpuolella sijaitsevalta näköalapaikalta avautuu huikea näkymä tästä pienestä kylästä vuoren juurella vesiputouksineen. Asia mihin kiinnitettiin huomiota jo heti alussa oli että Färsaarten kylissä on lähes tulkoon jokaisessa oma kirkko, mutta Gasadalur tekee siinä poikkeuksen. Kirkolliset toimitukset suoritetaan kylän koulussa. Gasadalurin kylää uhkaa harmillisesti autioituminen ja kylässä asuu nykään vain noin 15 asukasta.

TORSHAVN

Skansin linnoitus

Färsaaret
Skansin sijaitsee aivan kivenheiton päässä Torshavnin keskustasta

Satama

Torshavn Centrum

Perinteisiä ruohokattoja

Tuomiokirkko hotellin takapihalla.

Hotellin takapihan mökki

Torshavn Old Town

Kuvissa näkyy vanhaakaupunkia, Tinganesin punaiset ruohokattoiset hallintorakennukset sekä meduusat vedessä, jotka huomattiin Tinganesin satamassa.

Tinganesin hallintorakennukset

TORSHAVN
 on Färsaarten pääkaupunki ja se sijaitsee Streymoyn saaren etelä-osassa, noin 50km Vágarin lentokentältä ja sinne ajaessa joutuu ajamaan merenalaisen tietunnelin kautta, joka on siis maksullinen (n. 13€ meno-paluu). Ensimmäiset maininnat Torshavnista ovat viikinkien ajoilta 1000-luvulta, jonka jälkeen paikasta tuli pysyvä kaupankäyntialue. Torshavnissa asustaa tällä hetkellä noin 18 000 asukasta

Me päätimme majoittua pääkaupunkiin sen takia että sieltä löytyy takuuvarmasti näin tursistisesongin ulkopuolellakin palveluita ja ravintoloita. Torshavn on pieni kaupunki ja siellä kävelee helposti joka paikkaan ja huomasimme myös että auton kanssa siellä tosin voi olla hieman hankalaa sillä parkkipaikkoja on mutta ne ovat varsinkin arkipäivisin aikarajoitteisia. Meillä kuitenkin kävi siinä mielessä tuuri että saavuimme kaupunkiin perjantai-iltana ja hotellin respan mukaan aikarajat eivät ole käytössä viikonloppuisin (perjantaina klo.17 alkaen), joten meille parkkeeraminen ei tuottanut kovin paljoa ongelmia - niin siis jos parkkipaikka ylipäätänsä ensin löytyi :D

Torshavnin parhaimmat nähtävyydet meidän mielestä olivat pikkuruinen vanhakaupunki ruohokattoisine mökkeineen, Tinganes ja Skansin. Kiipesimme myös Kongaminnið-näköalapaikalle, mistä näimme koko kaupungin. Meidän mielestä näitä mainittua paikkoja lukuunottamatta kaupunki ei ole kovin erikoinen mutta tietenkin kokemisen arvoinen.

GJÓV

Färsaaret
Gjóvin kylä ja kylän tunnettu rotko etualalla.

Kävelimme Gjóvin rotkon toiselle jyrkänteelle ja tuuli puhalsi puuskittain silloin jopa 39m/s. Jos olisi ollut siivet tai joku pressu olisin varmasti lentänyt alas kalliolta.

Gjóvin kylän vieressä sijaitseva rotko, joka on muodostanut hyvän luonnon sataman kylälle mihin kalastusalukset voivat kiinnittäytyä ja tarvittaessa kovassa merenkäynnissä ne voidaan hinata ylös vaijereilla.

Färsaarelaisten paikallinen herkkuhan on kuivatut kalat ja niitä näkikin aina paikoittain kuivumassa talojen seinustoilla.

Färsaaret

GJÓV. Lauantai-aamuna lähdettiin aikaisin aamusta aamupalan jälkeen tutkimaan Färsaaria ja päätettiin ottaa ensimäiseksi etapiksi Gjóvin kylä, joka sijaitsee Eysturoyn saaren pohjoisrannikolla. Koko matka Torshavnista Gjóviin kylään on tietysti upea mutta varsinkin tieosuus Funningurista oli aivan henkeäsalpaavan kaunis ja todellakin kokemisen arvoinen. Gjóviin haluttiin tutustua oikeastaan netistä nähtyjen kuvien perusteella kylän vieressä sijaitsevasta mereen ulottuvasta rotkosta, joka onkin muodostanut kylälle hyvän luonnonsataman mihin kalastusveneet voivat ajaa suojaan. Gjóvin kylän vieressä sijaitsee myös Färsaarten korkein vuori Slættaratindur. Tälle vuorelle pystyy kiipeämään Gjovista (n.4h vaellus) ja Funningurista (n.1h) vaellus. Meillä oli takaraivossa mielessä kiivetä vuorelle mutta lauantaina vuoren huipulla näkyi sankkasumu, joten jätimme tällä kertaa sinne kiipeämisen.

TJØRNUVIK

TJØRNUVIK. Gjóvista lähdettiin ajalemaan kohti Tjørnuvikin kylää, joka sijaistee merenpohjukassa Streymoy saaren pohjoisosassa. Arkkeologisten tutkumusten ja löydösten perusteella alueella on ollut asutusta jo viikinkiaikana ja alueella on ollut todennäköisesti yhteyksiä myös brittiensaariin.

Tjørnuvikiin meidät vei kylän edustalta löytyvä upea mustahiekkainen ranta ja rannalta näkyvät kivimuodostelmat horisontissa (legenda Risin og Kellingin, suom. legenda/saaga jättiläisestä ja noidasta), jotka tietenkin piti päästä näkemään.

SAKSUN

SAKSUN. Tjørnuvikin jälkeen otettiin seuraavaksi päämääräksi Saksunin kylä Streymoyn saaren luoteisosassa. Saksun sijaitsi ennen merenpohjukassa, mutta myrskyn seurauksena lahti täyttyi hiekasta ja nykyisin siinä on Pollurin-niminen vuorovesilaguuni merenlahden sijasta. Saksunissa asuu noin 19 asukasta ja kylään ei ole julkista liikennettä.
Saksuniin meidät toi upeat kuvat vehreästä kylästä ruohokattoineen ja pakko kyllä sanoa että Saksun oli kyllä yksi upeimmista paikoista Färsaarilla.
Norðaradaluriin lähdettiin oikeastaan pienestä hetken mielijohteesta kun Saksunin jälkeen huomasimme että päivää on vielä aika paljon jäljellä ja Norðradalur sijaistee matkan varrella. Pikavisiitti paikassa olikin todella positiivinen yllätys ja kylään vievä käärmeen lailla kiemurteleva tie oli kyllä hieno!

NORÐRADALUR

NORÐRADALUR. Norðradalur sijaitsee Oyggjarvegur-maisematien varrella Streymoy saaren länsirannikolla ja kylässä asuu noin 18 ihmistä. Norðradalurin kylän ympärillä olevat vaikuttavat basalttiseinämäiset vuoret toimii pääasiallisena kiipeilyalueena Färsaarten kiipeily-yhteisölle.

SØRVAGSVATN (JÄRVI MEREN YLÄPUOLELLA)

SØRVAGSVATN. Sunnuntai aamuna päätettiin lähetä katsomaan Sørvagurissa sijaitsevaa luonnon muovaamaa nähtävyyttä, jossa järvi sijaitsee meren yläpuolella. Tämä Leitisvatn-järvi sijaitsee Vágar saarella, aivan lentokentän läheisyydessä. Meillä oli alkuperäisenä tarkoituksena vaeltaa tähän paikkaan, joko saapumispäivänä perjantaina tai sitten maanantaina aikaisin aamulla ennen lähtöä kotiin, jotta ei tarvisi maksaa ylimääräisiä tietulleja edes takaisin ajamisesta mutta päädyttiin kuitenkin loppujen lopuksi lähteä sunnuntaina kun oli erittäin kaunis ilma, ja kokemus oli kyllä enemmän kuin ylimääräisten tietullien arvoinen!

Reitti kyseiselle kallion kielekkeelle lähtee maantienlaidasta Leitisvatn-järven vierestä. Reitti kulkee aivan järvenrantaa pitkin ja sen pituus on suurinpiirtein reilut 3km ja yhteensuuntaan kävely kestää noin 1h. Vaikka reitin allussa ei ole paljoa korkeuseroja niin reitti oli kuitenkin hieman hankala kulkuista, mutaista eikä polku ollut aina niin selvästi näkyvissä mutta seuraamalla jävenreunaa ja tallottua ruohoa pysyy reitillä kuitenkin suurinpiirtein ja normaalilla peruskunnolla ja liikkumisella pärjää oikein hyvin. Eli tuonne pääsemällä ei tarvitse olla mikään himourheilija tai eränkävijä! Tähän vuodenaikaan on myös hyvä varautua sateeseen ja tuuleen, mitkä nopeasti tulevat ylle. Me onneksi säästyttiin sateelta mutta tuuli vihmoi kyllä todella kovaa korvissa.

Kun päästään järven toiseen päähän alkaa kipuaminen kielekkeelle, joka oli todella jyrkkä ja meitä siinä vielä hieman hankaloitti erittäin kova puuskainen vastatuuli. Perille kuitenkin päästiin hymyissä suin ja kuten kuvista näkee näkymät ja maisemat olivat aika uskomattomat! Lähes poikkisuorat kallion seinämät mereen ovat yli 40m korkeat!

Tämä pieni aamupäivän vaellus oli kyllä varmasti koko reissun kohokohta ja se on ehdottomasti Färsaarten must-see kohde!

KIRKJUBØUR

KIRKJUBØUR. Vaelluksen jälkeen lähdettiin ajamaan takaisin kohti Torshavnia mutta poikettiin kuitenkin ennen hotellia Kirkjubøurin kylässä, joka sijaitsee Streymoy saaren aivan eteläisessä kärjessä. Kirkjubøur on yksi Färsaarten tärkeimmistä historiallisista kohteista ja kylässä tiedetään olleen elämää jo viikinkiajalta saakka. Muistona menneistä ajoista kylästä löytyy vanhan keskiaikaisen Magdnuskatedralenin rauniot, jotka ovat restauroitu muutama vuosi sitten. Kylän nykyinen kirkko Olofskyrkan on saarten vanhin ja kylän vanhimmasta osasta löytyy Kungsgården, jonka vanhimmat osat ovat 1000-luvulta ja on siksi yksi maailman vanhimmista asutuista puutaloista. Nykyisin Kungsgårdenissa toimii museo mutta talossa asuu myös perhe Patursson, jotka ovat asuneet talossa jo 17 sukupolven ajan.

YHTEENVETO

YLEISFIILIS
Vaikka oltiin jonkun verran ennen matkaa tutustuttu saariin ja katseltu kuvia niin Färsaarten luonto ja maisemat yllättivät aivan totaalisesti! Siis positiivisella tavalla. Vuoret, tiet ja korkeuserot olivat huimat eikä niitä oikein pysty käsittämään ja maisemat olivat vain niin upeat. Kun aloin suunnitella matkaa Färsaarille viime talvena mies ilmoitti aluksi ettei häntä kiinnosta lähetä sinne mutta koska liput kuitenkin hankin ja reissuun lähdettiin niin matkan aikana hän kuitenkin pyörsi puheensa ja myönsi oma-aloitteisesti että tämä on kyllä yksi kauneimmista paikoista missä hän on ollut ja on iloinen että tänne vastustelusta huolimatta tultiin. Yleisfiilis kohteesta on siis aivan mahtava ja me emme voi muutakuin suositella kaikkia lähtemään sinne!

MATKUSTUS JA MAJOITUS
Meillä oli SAS-lentoyhtiön lennot HEL-CPH-FAE. Lento Helsigistä lähti aikaisin perjantaiaamuna klo.7 Suomen aikaa ja perillä olimme Färsaarilla n.klo 11 paikallista aikaa. Yhteensä lentotunteja tuli noin 3h. Lennot kustansivat n. 280€/hlö.

Majoituksen halusimme sijaitsevan Torshavnin keskustassa. Hotellin piti olla hyvät arvostelut saannut perushotelli ja siihen piti sisältyä aamianen. Hotelliksi valikoitui Hotel Hafnia, joka oli oikein hyvä perustason hotelli. Hotelli on ymmärtääkseni vanha ja varsinkin huoneestamme paistoi läpi kuluneisuus, mutta huone olis siisti ja tilava ja nukuttiin siellä oikein hyvin. Aamupala oli skandinaavinen ja oikein maittava. Kahvikin maistui suomalaiseen suuhun todella hyvältä mikä ei todellakaan ole mikään itsestään selvyys :D

Hotelli kustansi meille 3 yöltä yhteensä n. 370€.

TEKEMISTÄ
Alussa luettelinkin jo paikkoja missä kävimme reissumme aikana ja ne kaikki ovat näkemisen arvoisia paikkoja. Suurimpaan osaan paikkoja pääsee myös julkisella liikenteellä mutta oman kokemuksen perusteella auton vuokraus oli todella fiksu, aikaa ja rahaa säästävä vaihtoehto, jota kannattaa harkita vakavasti.

Vaikka ehdimmekin nähdä lomamme aikana paljon, jäi meille silti vielä muutama paikka mitkä jäävät odottamaan seuraavaa kertaa. Meitä jäi edelleen kiinnostamaan Westmannan lintujyrkänteet, helikopteri-lento, Klaksvíkin kaupunki, Slættaratindur- vaellus, Mykinesin ja Kalsoyn saaret ja olisi tehnyt mieli ajaa niin pitkälle saarten pohjois-osaan Viðareiðihin mihin vain autolla pääsee.

RUOKAILU
Ruokailu me hoidettiin siten että aamulla syötiin maittava aamupala hotellilla, kaupasta käytiin ostamassa eväitä/välipaloja automatkoille ja iltaisin syötiin Torshavnin ravintoloissa. Googlettelun perusteella saimme jo sellaisen kuvan kaupungin ravintola valikoimasta että varsinkaan hieman edullisempaa perinneruokaravintolaa kaupungista ei löydy, joten meidän osalta yhtä lammasateriaa lukuunottamatta perinneruuat jäivät meiltä syömättä. Mutta ehkä ensikerralla?

Ensimmäisenä iltana syötiin Sirkus-ravintolassa, joka sijaitsi aivan keskustassa. Sirkuksen hieman surullinen ulkomuoto, boheemi sisustus ja olemus oli aika törkyinen ja siellä haisi hieman tunkkaiselle, mutta ruoka oli sen sijaan erinomaista!

Seuraavana iltana ruokailimme The Irish Pub - ravintolassa, joka sijaitsi aivan Sirkuksen viereisellä kadulla. Siellä saatiin ihan hyvää palvelua mutta ruoka oli ala-arvoista ja aivan liian kallista laatuun nähden. Tulimme kyllä kylläisiksi mutta emme suosittele tätä paikka.

Viimeisenä iltana varasimme pöydän Angus Steakhouse - ravintolasta, joka puolestaan sijaistee aivan Skansin linnoituksen vieressä. Tämä ravintola kokemus oli kyllä ehkä reissun paras ja ruokakin hipoi täydellisyyttä. Tänne kannattaa ehdottomasti mennä mutta paikkaan pitää varata pöytä!

VINKKEJÄ
Färsaaret
Färsaarilla voi nousta nopeasti sankka sumu niin vuorille kuin laaksoihin ja turisteja ohejeistetaan kulkemaan silloin varovasti ja jopa pysähtymään, niin ajoneuvoin kuin jalkasin ja odottamaan että sumu hälvenee. Valitettavasti moni turisti on pudonnut jyrkänteiltä kun on varomattomasti liikuttu sumussa.
Selkeällä ilmalla huomattiin että tuulivoimaloita oli muutama enemmön mitä sumussa näki!
Me pysähdyttiin Oyggjavegurin varteen ottamaan kuvia ja hetkessä koko laakso oli sumun päittämä. Mutta tuulen ansiosta sumu hälveni paikoittain kuitenkin nopeasti. Me ajeltiin sumussa varovasti maalaisjärjellä mutta varsinkin vaelluksilla kannattaa ottaa sumu tosissaan ja olla varovainen ettei putoa jyrkänteiltä.

- vuokratkaa auto
vuokra-auto mahdollisti sen että ehdittiin nähdä todella paljon niinkin lyhyessä ajassa kuin 2,5 päivää. Vuokra-auto kustansi yhteensä n. 180€ (+ ylimenevät kilometrit ja tietullit x2 meidän kohdalla). Tietysti pitää muistaa että vuokraus firmat varaavat luottokortilta jonkun suuruisen summan, josta sitten vähennetän mm. ylimenevät kilometrit ja tietullit sekä tietysti mahdolliset kolhut sun muut.

- raha
kohteessa pärjää hyvin kansainvälisillä korteilla, ei tarvitse olla käteistä kovin paljoa mukana. Tein itse sen virheen että kannoin aivan liian paljon käteistä mukana kun kortillakin olisi voinut maksaa. Färsaarilla on oma valuutta, mutta se on kytköksissä tanskan kruunuun ja meillä oli mukana vain tanskan kruunuja mitkä otettiin ulos meno matkalla Kööpenhaminan lentokentältä automaatista.

- valokuvat
voin olla lähes tulkoon varma ettet selviydy Färsaarista ilman kameraa ja valokuvia, joten sinne mentäessä onkin hyvä varautua hyvillä kameroilla ja valtavalla muistikortti-tilalla! Itse otin yli tuhat kuvaa reissun aikana :D hieman harmitti että meidän gopro-kamera on hajalla, koska sillekkin olisi ollut käyttöä.

- must-see
sanoisin kaikki kohteet missä me käytiin mutta jos pitää valita niistä vaikka neljä parasta missä pitäisi ehdottomasti käydä, ne olisivat Gásadalurin kylän näköalapaikkaTorshavnin vanhankaupungin ruohokattomökitSaksun kylä ja Sorvagsvatn-vaellusreitti